Hur kroppen påverkas av fysisk träning

 
Jag är ju en glad tjej, eller hur? Så där positiv och gullig och älskar att ha blommor i håret och hjärtan på allt. Det är faktiskt sant. Men akta dig för att göra för många antaganden om du inte känner mig. Bakom den där sockersöta fasaden döljer sig ett riktigt monster. Hon smiter ibland ut när jag är irriterad eller trött och då är det riktigt jobbigt att fånga in henne igen. Som tur är håller hon sig för den allra mesta delen lugn inuti sin bur - för  hon vet att under mina träningspass släpper jag henne ut i det fria och låter henne härja så mycket hon vill!!
 
Att motionera och träna är så enormt viktigt, både psykiskt och fysiskt. På våra föreläsningar om kroppen har vi hört talas om att både det ena och det andra kan påverkas av fysisk träning. Förutom att förebygga massor av hjärt- och kärlsjukdomar kan träning till exempel uppreglera nybildning av nervceller och synapser i hjärnan. En föreläsare sa att det allra bästa sättet att lära sig borde vara att träna samtidigt. Problemet är att vår 974 sidor tjocka histologibok liksom är lite krånglig att ha med sig på joggingturen...
 
På det psykiska planet så är det grymt bra att någon gång få vara galen och släppa ut alla spänningar och aggressioner som byggs upp inom en. Dessutom blir man bokstavligen talat lycklig av träning. Vid hård fysisk träning kommer olika signalsubstanser att utsöndras i hjärnan, bland annat endorfiner, som är "kroppens eget morfin" och ger den där lyckokänslan i slutet av ett träningspass då man känner sig nöjd med sig själv och kan få intrycket av att man klarar allt! Endorfinerna gör även att nivåerna dopamin och noradrenalin höjs, där bl.a. dopamin har en stor roll i kroppens belöningssystem och ger känsla av lycka och styrka. 
 
Jag finner endast bra anledningar till att träna! Man förebygger sjukdomar, reglerar upp nervcellsproduktionen och utsöndrar hormoner som gör en lycklig. Från egna erfarenheter kan jag berätta att när jag är i perioder då jag tränar regelbundet så blir jag piggare, gladare, sover bättre och har mycket bättre självförtroende! Nu när vi börjar gå mot ljusare tider så kan man även passa på att ta en promenad eller joggingtur i solljuset och få lite naturkänsla. Så om du funderat på att börja träna på sistone, men inte riktigt tagit tag i det än ... Här får du en megamotivationspush för att starta! Heja dig, du klarar det!!! 
 
 
Den vackra, soliga utsikten från ett berg under gårdagens joggingtur!
 

Comments

linn

Tack för motivationen och en härlig blogg! :)

Svar: Vad roligt att höra att det uppskattas! :D
Viktoria - Hallon

2015-02-11 @ 05:16:33
URL: http://goblinn.blogg.se/

Hellen

Åh, vilken härlig vårbild. Ingen snö eller is så långt ögat kan nå. Hörde att det var den varmaste dagen i Göteborg, 11,6 grader sedan mätningarna började år 1856. Ser ut att vara en bra miljö att ta en joggingtur i. Lycka till med träningen.

Svar: Oj se där ser man! Februari, inte Göteborg menar du. Tackar så mycket!!
Viktoria - Hallon

2015-02-11 @ 07:18:16

Emelie - Lever drömmen i Paris!

Och jag som vanligtvis avskyr att träna (innan och under, men inte efter!) blev nu plötsligt megasugen på ett friskis-pass. Hur gör du, kvinna?

Svar: A true magician never reveals his secrets ;)
Viktoria - Hallon

2015-02-11 @ 09:08:24
URL: http://sockerskrin.blogspot.se

Karolina

Jaaaa! Träning i lagom dos är det bästa man kan göra för att må bra! Du är en riktig inspirationskälla på många sätt!

Svar: Visst är det härligt! Tack så jättemycket kära du!!
Viktoria - Hallon

2015-02-11 @ 18:54:46


Name
Remember my name

E-mail (will not be published)


Blog Address


Dear Viktoria,

Trackback
RSS 2.0