Jag mediterar för mina studier och min hälsa

 
Lektionerna tuffar på, en i taget. Just nu handlar det om patologi (=sjukdomslära) på cellnivå. Gårdagens första föreläsningstimme startade med en humoristisk föreläsare (jag gillade bilden ovanför som han visade; tydligen är det inte bara studenter som tycker det är kul att hitta roliga former i mikroskopet) och sista timmen avslutades med allvar gällande lagar som läkare måste följa - alltid bra att veta. 
 
 
 
Under lunchen träffade jag min vän Olivia som redan hade slutat för dagen, och tillsammans tog vi en promenad genom storstadens härliga rus och diskuterade både kurser och andra trevliga saker - till exempel upptäckte vi att vi båda fastnat för samma yogavideos på youtube det senaste! Jag blev så inspirerad av vår gemensamma entusiasm att jag var tvungen att göra ett riktigt skönt yogapass när jag kom hem på eftermiddagen - med extra stretching efteråt, som alltid lämnar mig härligt rörlig och överraskad över vilka häftiga saker min kropp kan göra! 
 
Jag jobbar på hårt med kontinuerlig meditation, mindfullness och yoga för att orka med studierna. Jag är helt såld på det. Sedan gymnasiet har jag vetat att mental träning är bra, men det är dubbelt så värdefullt när man kan känna former av oro, stress eller ångest.
 
Min personliga erfarenhet är att det är ett jättebra förebyggande sätt att hålla lugnet i själen. Det är underligt, men det är något som händer när man gör mental träning, även om man inte märker det i stunden. Om jag inte har gjort mindfullness/meditation/yoga på några dagar märker jag det genom att jag blir lite obekväm, mer lättretlig, mer ofokuserad och mindre glad. Då plingar det till i huvudet när jag inser att jag inte har mediterat på några dagar och så börjar jag igen - och då mår jag mycket bättre. 
 
Jag personligen märker skillnad både förebyggande och direkt efter en träning. När jag reser mig från yogamattan och har gjort bara 10 minuters mindfullness brukar jag känna mig uppiggad/glad/tröstad/lugn/harmonisk... Och dessutom mer koncentrerad när jag ska sätta mig och plugga - så det är en bra hjälp även när studiemotivationen tryter! Så heja, heja mental träning! 

Comments

Jenn - forever abroad

Alltså åh, de gånger jag provat meditation - eller gjort yoga mer regelbundet, så har jag verkligen gillat det. Men jag har inte lyckats behålla den rutinen. Samtidigt har jag en ständigt underliggande tanke om att det är något jag verkligen VILL göra, men vet inte riktigt hur jag ska ta mig i kragen för att göra det... Några tips?

Svar: Hm, det där med motivation är en klurig sak, oavsett vad det är man ska göra. När jag frågade en psykolog detta för ett tag sedan sa hon något klokt. Motivation är inte steg 1 som leder till steg 2 (arbete) som leder till steg 3 (resultat). Egentligen börjar man på steg 2 (arbete), som leder till steg 3 (resultat + motivation att fortsätta). Dessutom är det mycket viktigt att efter du har gjort steg 2 så måste du ge dig själv positiv förstärkning efter att du har gjort arbetet. Positiv förstärkning innebär att du berömmer dig själv för din insats och tänker positiva saker till dig själv som: "Bra gjort! Vad snäll jag är mot mig själv som gjorde detta! Jag är super!". Det hela handlar alltså om att bestämma sig för att göra något och sedan göra det till en vana. Själv har jag testat att göra meditation/yoga ett tag nu och märker verkligen skillnad och resultat (och jag berömmer mig själv mycket när jag gör det), vilket har gett mig motivation till att fortsätta! Kanske låter krångligt, men jag hoppas att du förstod vad jag menade. Lycka till!
Viktoria

2016-10-26 @ 11:45:29
URL: http://jennifersandstrom.se

Melody

Jag håller med dig! Det är så mycket värt den tiden man lägger på mental träning för man får tillbaka det många gånger om.

Svar: Jag håller verkligen med!
Viktoria

2016-10-26 @ 14:45:28

Jenn - forever abroad

Tack för inspirationen och tips här ovan! :)

2016-11-03 @ 09:25:31
URL: http://jennifersandstrom.se


Name
Remember my name

E-mail (will not be published)


Blog Address


Dear Viktoria,

Trackback
RSS 2.0