På äventyr bland franska berg och dalar

Jag spenderade ett par enormt fina dagar i slutet på förra veckan hos min goda vän Laurine i mellersta-södra Frankrike! Det var så kul att träffa henne igen 2,5 år efter det fransk-svenska utbytet i tvåan på gymnasiet. Hon hade inte förändrats alls, utan hade samma härliga personlighet! Det var dessutom så mysigt att träffa hennes familj som jag fick bra kontakt med, både då och nu. Laurines föräldrar är så snälla, för de lät mig följa med på deras släktsemester dessa dagar! Vi åkte till regionen Ardèche, som är fylld av berg och dalar, slingrandes runt floden som också heter Ardèche. Här kommer inlägg 1 av 2 om min resa!

På onsdag kväll förra veckan satte jag mig på snabbtåget TGV mellan Paris och Lyon i två timmar, och sedan tog ett annat tåg för att slutligen komma fram till staden Saint-Étienne strax efter midnatt. Där hämtade Laurine mig och det blev kramkalas på tågstationen! Vi åkte hem till henne, sov en natt där och tidigt nästa morgon bar det iväg på semester till Ardèche, tillsammans med hennes föräldrar, morföräldrar, moster och kusiner!

Vi har åkt väldigt mycket bil, och sett otroligt fina landskap! Det var så härligt att vara på den franska landbygden och andas frisk luft! (När jag är i Paris så märker jag inga föroreningar eller oljud, men när jag kommer UT från Paris så märker jag hur ren luften är där jämfört med i staden och hur ljuvligt det är utan ljud från vägar överallt!).

Här var vi på en utsiktsplats och kollade på Les Gorges de l'Ardèche (Ardèche-ravinerna). Vattnet har en gång varit så högt som ravinerna, men har sjunkit mycket. Så coolt! Många besöker den här regionen för att paddla kanot eller kajak längs floden Ardèche!

Du känner väl mig, kameran i högsta hugg naturligtvis!

Gällande språket så kunde jag och Laurine prata lika flytande denna gången som för 2,5 år sedan, utan kommunikationssvårigheter. Skillnaden var dock att förra gången pratade vi engelska och denna gången pratade vi franska!! Nu under de här dagarna, efter att ha haft franska runt omkring mig och pratat det exakt hela tiden så lade jag märke till hur lätt det går. Orden bara kommer. Jag förstår vad alla säger, även om de pratar fort (om inte det är väldigt krångliga ord eller slang förstås) och lyckas svara direkt utan att behöva rota runt i huvudet efter ett förståeligt svar. Laurine och hennes familj blev imponerade, eftersom de jämförde med den knappa franska jag pratade för 2,5 år sedan, och smickrade mig med massor av komplimanger! Både de och jag roade oss med att lära mig nya ord och uttryck - jag har faktiskt lärt mig massor!

Jag är så stolt i alla fall över att slutligen kunna säga att jag kan prata franska! När jag var med Laurines familj och hörde franska dygnet runt så tänkte jag till och med på franska nästan hela tiden. Jag funderade inte på det medan jag var där eftersom det kom så naturligt, utan jag insåg när jag kom hem till studion att alla mina spontana reaktioner i huvudet var på franska. LOVE IT!

En häftig grej som vi besökte var denna naturliga bro kallad Pont de l'Arc, ett av de största turistmålen. Här är synen i solnedgången, sedd från vägen en bit upp, men sedan gick vi ner till stranden på höger sida i bild ...

... och härifrån såg bron ut på detta sätt! Jag älskar den, och får känslan av att det är någon slags trollbro full av magi. Om du kikar genom bron så kan du se en strand på andra sidan ...

... dit åkte vi en annan dag för att bada! Floden var lite smått kall, men hallå, jag är ju svensk! Klart jag måste bada! Det var ungefär samma temperatur som i sjön därhemma i juni: kallt i början, okej efter en stund i vattnet men inte så behagligt att jag ville stanna i någon längre tid, haha!

Jag tyckte att det var häftigt att vattnet var grönt! Det kändes lite tropiskt, med allt grönskande runt omkring, plus kanoterna och kajakerna överallt i vattnet. Vi hade verkligen tur med vädret under den här resan, för det var sol och 26°C nästan hela tiden! Utan vind! Gissa om jag har stekt i solen och blivit solbränd!

Den andra delen av min resa kommer inom kort!

Comments

Gabriella

Åh, vad jag har längtat efter detta inlägg. Så fin natur och vilken fantastisk bro!!! Man kunde se att Laurine och du hade precis samma hårfärg nu till skillnad från förra gången ni träffades.

2014-05-14 @ 16:46:59

daniela

bron ser alldeles magisk ut!

2014-05-14 @ 19:46:25
URL: http://ddanielas.blogg.se

Malin

JAA, äntligen kommer de fina bilderna haha!! Och vilka bilder sedan - och LJUSET ska vi inte tala om! Så vackert! :D Ser fram emot nästa del!

2014-05-15 @ 17:41:13

Emelie

Nä, du driver. De här bilderna är inte SANNA.

Ps. Ni ser supersöta ut, och jag är avundsjuk så klockorna stannar på din franska! Vänta bara, snart ska du och jag kunna tala så med varandra också ;)

2014-05-15 @ 19:15:56
URL: http://sockerskrin.blogspot.se

Tess

Åh, vad härligt det ser ut! :) Kram

2014-05-19 @ 18:27:25
URL: http://tesswaltenburg.blogg.se/

Name
Remember my name

E-mail (will not be published)