Södra Sverige på fyra dagar

Nu, mina vänner, är jag tillbaka efter min resa till Sveriges två sydligaste landskap, och jag är supernöjd! Det var en riktigt rolig resa till Skåne och Blekinge där jag hälsade på två vänner och turistade i deras städer. (Innan hade jag aldrig besökt en stad mer söder ut än Kalmar!) Självfallet tog jag massor av bilder, men till min stora förfäran har mitt minneskort beslutat sig för att utropa "Error!" och det fungerar inte att ladda in bilderna i datorn... Jag hoppas få ordning på det snart, men tills dess får ni en liten recap av resan med mina mobilbilder!

De två första dagarna spenderades i Skåne, i sällskap av min fina au pair-vän Malin, som jag inte hade träffat på ett år - inte sedan vi fikade på Angelina min näst sista dag av au pair-året! ♥ Det var enormt roligt att träffa henne igen, och dessutom att få damma av min franska eftersom vi alltid brukade öva tillsammans i Paris! Som tur var hade jag även nöjet att få njuta av hennes mysiga skånska när vi på kvällarna umgicks med hennes pojkvän också.

En dag spenderades i Malmö med att gå runt i blåsten och turista! Vi såg Turning Torso (vilket var det enda jag visste sedan innan fanns i staden), vandrade längs vattnet och såg Öresundsbron samt de små silhuetterna av Köpenhamn på andra sidan havet. Jag som uppskattar gammal arkitektur beundrade fasaderna som hade snirkliga, onödiga mönster (så snyggt!) på de äldre gatorna i Malmö, och gillade alla torg med kullersten och statyer. Ibland påminde staden mig om Paris, vilket höjde upplevelsen!

Även spenderade vi en dag i Lund, som jag snabbt insåg bestod ungefär till 50 % av universitetsområde, haha! Att det här var en riktig studentstad märktes trots att jag var där under sommarlovet (och vad jag förstod från Malins berättelser), och jag tror att det skulle vara urkul att gå på universitetet här! Gamla universitetsbyggnader blandades med nyare tillbyggnader i en stilig mix, och biblioteket utifrån var ett av de finaste jag har sett (önskar jag kunde visa mina kamerabilder...!)

På dagarna turistade vi och på kvällarna tog vi det lugnt och åt middag, tittade på TV (Sommar med Ernst, första gången för min del) och spelade spel. Alfapet är ett av mina favoritspel, hihi...

Efter två mysiga dagar i Lund och Malmö satte jag mig på tåget igen för att denna gång besöka min vän Markus i Blekinge! Slutligen ärade solen min resa genom att lysa, och vi vandrade omkring på Karlskronas många öar och turistade. Jag älskade att ha havet nära till hands i princip överallt, och vi var på Marinmuseumet och kikade på ubåtar och bordade stora, häftiga skepp.

Framemot kvällen var det fortfarande varmt och vi hade gått länge, så vi bestämde oss för att belöna oss själva med varsin glass från Glassiären. Ahem, och det var ingen liten belöning! Glassarna var e-n-o-r-m-a, och magiskt goda! Jag tog en härlig blandning av blåbär, päron med choklad samt vaniljmjukglass och det var to die for! Till och med rånet var hemmagjort och smakade gott! Det var omöjligt att äta upp hela, och vi gick därifrån mätta och glada.

Senare bjöd kvällen på en vacker solnedgång från Markus fina trädgård, som var full av blommor och träd.

Den allra sista dagen hade vi inte så mycket tid innan mitt tåg skulle ta mig hem till Göteborg, men vi fick in en två timmar lång promenad genom Ronneby (ovan är Ronneby torg) och dess fina brunnspark. Sedan tackade jag för mig, och påbörjade min 5 timmar långa resa hem - då jag under hälften av tiden läste min Harry Potter-bok och den andra halvan vilade, blundandes, och mindes tillbaka till alla höjdpunkter under resan. Jag är meganöjd med min mini-semester!!!

Comments

JUNITJEJ

Vilka trevliga dagar!

Svar: Det var det verkligen!

2015-06-28 @ 12:30:28
URL: http://www.junitjejen.se

MYLLENBERG - finalist i Top Model Worldwide

låter som en fantastisk liten resa ner hit till Skåne :) och glassarna i karlskrona såg magiska ut, haha! sommarfeeling deluxe när man läser detta inlägg!

Svar: Härligt att höra! Ja, jag tyckte jättemycket om min resa till de fina södra landskapen! :D

2015-06-28 @ 16:24:39
URL: http://myllenberg.se

Sarah

Kul att du uppskattade landskapen! Jag är från Skåne (Lund faktiskt!), men har bott i Karlskrona de senaste två åren för att plugga. Blir alltid lite stolt när andra fattar tycke, speciellt för Skåne, hihi.

Svar: Det förstår jag - man sträcker ju på sig lite extra när någon annan ger komplimanger om stället där man kommer ifrån - på ett eller annat sätt har man ju påverkat platsen med enbart sin närvaro! Jag blev ytterst förtjust i Skåne (speciellt i Lund faktiskt, haha!) och insåg att jag gärna återvänder dit!

2015-06-29 @ 12:41:45

Ambu

Kul att kolla på vad du har för dig under sommaren :). Men jag saknar mina fina klasskamrater ännu mer ;).

Apropå att du la "blod" på Alfapet. Man är verkligen lite förstörd... Igår kom jag på mig själv med att under en båttur fråga "vad händer om man har en för kraftig motor på båten? Blir det en akut skada eller är det mer kroniskt? Ett långsamt sjukdomsförlopp?" De skrattade åt mig och gav mig det mycket uttömmande svaret att det beror på, men det kan vara så att det först är akut, och sedan ligger båten kroniskt på botten :P.

Svar: Jag saknar er också!! Snart ses vi igen! Hahaha, jag älskar hur påverkade vi har blivit! Det märks att vi håller på att formas in i våra roller som läkare! :D

2015-08-08 @ 21:22:25

Name
Remember my name

E-mail (will not be published)